Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een onderdeel van het fysiotherapeutisch handelen en wordt toegepast in aanvulling op de fysiotherapeutische of de manueel therapeutische behandeling. Dry needling is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes en moet niet verward worden met acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak meerdere naalden oppervlakkig in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ‘energie’ in het lichaam. Bij dry needling wordt één naald gebruikt, waarmee kortdurend in een, vaak pijnlijke, spierverharding wordt geprikt om de spier te ontspannen. Dry needling werkt op specifieke punten, de ‘triggerpoints’, en is geen energiebehandeling.

Wat is een triggerpoint (spierverharding)?

Het is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen omdat ze meestal de hoofdoorzaak van uw klachten zijn.

Hoe uiten triggerpoints (spierverhardingen) zich?

– pijn/stijfheid lokaal in de spier of pijn op ‘afstand’ (uitstralingspijn)
– bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
– verminderde kracht in betrokken spier(en)
– pijn ontwijkend gedrag; je gaat anders bewegen
– warmte, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid, e.d.

Hoe kunnen triggerpoints (spierverhardingen) ontstaan?

– acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeluk
– chronisch, door een langdurig verkeerde houding
– overbelasting en blessures bij sporters
– beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of hernia
– langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips
– langdurige belasting van bijvoorbeeld arm, schouder en nek bij computer gebruik (RSI/CANS)
– psychologische factoren zoals stress en depressie
– voetafwijkingen of verschil in beenlengte, bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk of operatie
– slaaptekort
– te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Wat doet de fysiotherapeut?

De steriele naaldjes die voor Dry Needling gebruikt worden zijn heel dun en voor eenmalig gebruik. De therapeut voelt eerst waar het triggerpoint zich bevindt, waarna het naaldje in de tube snel door de huid wordt getikt. Dit is nagenoeg pijnloos. Er kan een schokje gevoeld worden als de therapeut daarna het naaldje door de spier naar het triggerpoint brengt, waardoor een ‘Local Twitch Response’ (LTR) wordt opgewekt. Dit is een onwillekeurige samentrekking van de spiervezels, die ervoor zorgt dat de spier meteen ontspant en de spierstofwisseling gaat herstellen. Hierdoor verdwijnt het pijnlijke gebied dat door het triggerpoint veroorzaakt werd.

Wat voelt u na de behandeling?

Na de behandeling kan de spier gevoelig, stijf of beurs (‘blauwe plek’) aanvoelen. Er kunnen soms kleine blauwe plekken ontstaan door het raken van een bloedvaatje. Het beurse gevoel duurt meestal niet lang, hooguit een dag of twee.
Daarna treedt een duidelijk merkbare verbetering op. De eerder ervaren uitstralende pijnklachten nemen (flink) af en de beweeglijkheid neemt toe, doordat de spier meer ontspannen is. Ook kan men verbetering ervaren in kracht en coördinatie. Andere effecten, die regelmatig genoemd worden, zijn een toename van de eigen energie en een gevoel van algehele ontspanning.

Wat zijn de kosten van dry needling?

Dry needling is een erkende behandelmethode in Nederland en valt onder de reguliere vergoeding voor fysiotherapie. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, worden de behandelingen door uw verzekeringsmaatschappij vergoed. Er geldt geen apart tarief voor de behandeltechniek dry needling.